Djurrätt eller djur på spett?

Kan inte säga vad jag drömde om inatt. Vad det än var så triggade det min tankeknöl och när jag vaknade imorse så kunde jag inte sluta tänka på varför vi människor anser oss ha rätten att stå över andra levande varelser. Och ju mer jag tänkte på det desto mindre kunde jag egentligen förstå denna hierarki. Så många säger alltid att människan är ett djur och att det är naturens lag. Evolution. Starkast vinner. Det handlar om överlevnad. Ett argument som jag anser står och faller i en värld där vi redan vänt upp och ner på alla odds. Vi ser till att skogar försvinner, våtmarker surnar, haven dör av syrebrist, luften är på många platser hälsovådlig av avgaser... Vi tvingar djur jönsa runt på cirkusar för vårt nöjes skull... och snälla alla, försök nu bortse från våra "snälla" svenska cirkusar.. Det finns faktiskt en värld därute som inte lika oskyldig och fin som ni vill tro. Som att man tex skjuter aphonor för att ta ungarna och sen tvinga dem uppträdda på nöjesplatser i bla Thailand.. I en tid som denna känns "människan är i grunden bara ett djur som alla andra djur"-snacket bara skrattretande. Är det något vi inte är, så är det bara ett djur. Vi har ett val att göra rätt men väldigt få utnyttjar detta val.

Jag brottas ofta med val jag gör. Som att jag efter flera år som vegetarian började äta fisk igen och även om jag aldrig köper hem kött själv utan är en storkonsument av Quorn och Hälsans Kök så kan jag äta det ibland om det bjuds t ex hos mamman. Men det kan ge mig världens ångest efteråt. Så jag har bestämt att eftersom 2008 på många sätt redan varit året då jag tar itu med saker som inte känns rätt så ska jag även reda ut denna tvist i mitt inre. Projekt nertrappning har börjat. Ja att inte äta kött alls kommer inte vara problemet. Att jag ibland tuggar i mig nån köttbulle eller en kycklingbit är ren och skär slapphet. Lätt fixat. Problemet ligger i att jag verkligen älskar fisk och skaldjur. Sushi... mmmmm!!! Men jag måste leva så som jag vill lära andra. Det går inte att klaga på pälsindustrin eller djurförsök eller tjuvskytte och sen dela ut moralkakor och efter det gå hem och vräka i sig en 15-bitars sushi-tallrik från ett hav som utfiskas eller håller på att dö eller där delfiner slinker med för att jag vill ha en fin bit röd tonfisk på min risbit! Djur som djur! Idag har jag gjort mitt val. När ska du göra ditt?

Länktips:
Djurens Rätt
- stöd dem eller få tips på hur du kan hjälpa till.

Panda Passport
- Stötta WWF med nåkra enkla kick när du har tid.

World Society for the Protection of Animals
- behöver 10miljoner underskrifter.. hjälp dem!


image95image96
Svart eller vitt... Vem satsar du dina pengar på? Eller kanske hundgryta för matlådan till jobbet? Ny innebörd för "doggiebag"...

(Pic Source: http://www.wspa-international.org/)



Djursex är tillåtet i Sverige. Imorgon håller politikerna val i några djurfrågor. Frågan är inte ens uppe. Mailar dem via Djurens Rätts Hemsida och kräv ett förbud. Skriv på och maila HÄR!!



Läs mer om , , , , , , , , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: Sister

Jag skänkte en slant till WSPA redan i förrförra veckan! Ska fortsätta med det lite då och då! Istället för att köpa t ex en skvallertidning kan man hjälpa djuren.
Så ni som läser, gör det! :))

2008-04-09 @ 10:39:46
Postat av: Markattan

Ett bra och viktigt inlägg.

Postat av: Rebekah

Bra tankar och SUVERÄNT att du blivit vegetarian nu. Mitt val kom för 12 år sedan - och ångesten över att "behöva" äta kött slipper jag. För vad väger egentligen tyngst? Miljontals djur som lider och dödas eller att jag tycker att det känns bra för smaklökarna en stund vid matbordet? Så BRA. :-) Grattis & tack!

2008-04-21 @ 02:46:57
URL: http://www.rebekah.se

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback