Meze och shopping i eddan

Ikväll ska jag och Peter tillbaka till Osmans restaurang för mer turkiska smakligheter. Något jag lätt ska börja laga hemma för det är fräsch, gott och känns relativt nyttigt också. Men för att kunna laga måste man komma ihåg och mitt minne är ju inte alltid det bästa. Så detta inlägg blir min egen lilla kom ihåg-lapp till turkisk mat.

- Grillad aubergine i yoghurtsås med vitlök.
- Grillad halloumi
- Burek: små vårrullar med getost och spenat
- Varmt pitabröd
- Hummus
- Grillad aubergine med körsbärstomater, lök, vitlök och örter
- Tapenade-dipp på svarta bönor och örter
- Calamari
- Paprika med getost - grillat
- Rostade kikärtor (suveränt istället för nötter till öl)
- Kall kronärtskocka i olivolja och citrondressing med dill

image185
©M.P - Delar av våra 'meze' rätter på Empires, St Marys Street, Edinburgh

Idag var jag ute och sprang en runda på stan. Köpte shampoo som mamman beställt och näsdroppar och Ibuprofen till mig själv. Fatta att en ask tabletter här kostar 37pence - ca 5spänn. Galet billigt. Ska köpa med mig några extra. Bra att ha hemma mot mensvärken och bakfyllan ;). Det gör mig dock aningen orolig att min förkylning inte blir bättre utan snarare tvärtom. Hade inte brytt mig om det inte vore för den saken att jag ska spendera natten på Skavsta flyplats på onsdag. Det är drygt i sig men kommer va på gränsen till outhärdligt om jag är sjuk. Mitt flyg kommer in kring midnatt och då går inga tåg till Skåneland. Och jag är på tok för snål för att bo på hotellet i Nyköping. Då blir det liksom ingen poäng i att jaga billiga flyg om man smäller det man tjänade in på boende. Som tur är har jag preparerat min dator med tidsfördriv. Lade över några Ghibli-dvd's innan jag stack så jag kan spendera natten med att glo på anime.

Nu ska jag dock ta en titt på resten jag inhandlade idag. Sprang på en skoaffär som skulle lägga ner så jag köpte tuffa bruna mockastövlar för £5 - ca 60kr. Not bad at all. Jag gillar kap! ♥


Läs mer om
, , , , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: Sister

God morron. Mmmm...Meze låter inte dumt! Vi kan gå o käka det på Buddha när du kommer hem. Varje fredag från kl 17 har dom mezebuffé o två glas öl el vin för 99 spänn. Not bad!:)
Saknar dig!
Hur ser hemresan ut? Inte kul att tillbringa natten på flygplats om du fortfarande är förkyld...:/ Aja.
Puss

2008-04-29 @ 08:30:19

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback