Rundgång i Köpenhamn

En liten bloggsession innan jag kryper ner under täcket och sover tillbaka lite ny kraft till min arma kropp och hjärna. Helgen i Köpenhamn var hur kul som helst och VT-killarna riktigt trevliga prickar. Jag mötte Stooie kring 15-tiden och vi checkade in på hostellet och gick sen till City Pub på Vesterbrogade och tog nån öl innan vi mötte Claus, Raz, Jon och Allen från VT. Vi hade middag på ett vietnamesiskt inneställe men då de inte tar bokningar så lyckades vi på något sätt få ett bord utan att vänta länge alls, till skillnad frånn många andra där inne. Jag käkade en kall nudelsallad med vårrullar och dippsåser och till drack jag en cocktail gjord på färsk mango och rum. Riktiga höjdare!

Efteråt körde vi en pubrunda och ställena som de tre Köpenhamnsborna valde var gemytliga och av varierande stil. En var sådär danskt avslappnad och mysig, en lite trendiare och slutligen en som nog valdes speciellt åt mig - ett rockhak med bra priser på cocktails. Den förstnämnda var ett verkligt lustigt ställe. De serverade specialöl från världens alla hörn och det var en kul grej att testa olika hela tiden. Men servicen var lustig. Stället var fullproppat till den gräns att väggarna nästan bågnade. Dem var 4st som ordagrant sprang runt i lokalen och serverade alla i en rasande takt. Tills livemusiken började. Då var det en stackars kvinna som ensam kutade runt som en förvirrad huvudlös höna. När vi väntat ca 25min på vår öl så gick vi upp och undrade om hon glömt oss. Hon bad om ursäkt och förklarade att anledningen till dröjsmålet var att de 3 andra som serverat innan också var med i bandet som spelade och de skulle bara köra några låtar för att sen servera igen. Ummm.. what!!??? Primetime en lördagskväll och serveringspersonalen extraknäcker som husband. Galet.

Den sista puben vi gick till låg i krokarna kring Istedgade och var verkligen ett ställe helt i min smak. Bra musik, snygga pågar och drycker till rätt förmånliga priser. Ska kolla med de som guidade för kvällen vad det hette och definitivt gå dit igen. Någonstans kring 3-snåret beslöt jag dock att jag fått i mig tillräckligt och Stooie fick sen låna mig en arm så att jag inte skulle trilla omkring för mycket på Köpenhamns gator. På väg tillbaka till vårt hostel så var jag tvungen att ha en macka och efter ungefär 30 minuters beslutsångest och omorganisation av samtliga smörgåsar i disken inne på 7Eleven så bestämde jag mig för en Club Sandwich. Killen bakom kassan var lagom road. Väl framme på DanHostel sög jag i mig ena mackan och hade en skum idé att spara andra halvan till morgonen fastän jag var mer hungrig och istället lade jag huvudet på kudden och däckade gott. Suck, snacka om full och dum.

Hela dagen idag gick jag och Stooie runt i Köpenhamn och gjorde ingenting av det vi först planerat, d v s att gå på konstgallerier och åka skridskor vid Kongens Nytorg. Det var mer lockande att dricka Magners på en irlänsk pub men när dem satte igång storbildsTV:n för att visa fotboll så rymde vi illa kvickt. Promenerade lite mer och bänkade sen oss på Hard Rock Café där vi drack mer öl tills hungern satte in vilket resulterade i att vi åt - på tok för mycket. En supersize nachostallrik med smält ost och guacamole delade vi på till förrätt och sen varsin burgare. Min med blåmögelost och stekt lök på - himmelriket för en bakfull mage - kunde inte sluta äta och höll sen på att spy för jag blev för mätt. Till efterrätt hade vi ännu en promenad runt stan för att smälta maten men vi kunde inte riktigt repa oss helt. Det blev tåget hem kl 20.45 och sovdags för att kunna göra Malmö osäkert imorgon då jag ska guida Stooie i Malmö och sen käka middag på Volym på Möllan. His treat, bara för att han får sova här i 2 nätter. Ah, dessa finfina engelsmännen! Vilka gentlemen!

Jag drömmer redan om min frukost! Rostade mackor med Marmite och ost. Stooie tog med sig 2 burkar till mig. Vilken lycka! Så nu ska jag släcka så att natten ilar och jag kan få stiga upp igen för att få äta.

Goder natt!



Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback