The Fat Tuesday

A splendid day for a semla scone!

Vaknade för en gångs skull av mig själv i morse - full av energi och sprattel i själen. Det är Fettisdagen men jag beslöt mig att fira denna dag i Edinburghs ära och anda. För när jag bodde där fanns ju inte semlor att tillgå och då gjorde jag alltid det näst bästa, jag gick och åt scones med sylt och grädde och en kopp te på nått litet fik fullt med bara små tanter (stora tanter har ingen smak - de kränger vad som bjuds.. ;)). Där visste man att man hade något gott att vänta sig för skotska små tanter är oerhört kräsna när det kommer till just dessa små bullar, i Skottland serveras dem nämligen i bullformat och inte som våra platta söndernaggade plattor.

Så idag ställde jag mig och bakade scones (platta och söndernaggade) efter eget recept taget ur huvudet och de blev smarriga som tusan. Och bra mycket nyttigare än vanliga (se recept sist i inlägget). Klockan nån minut efter tio väckte jag Toadie till dukat bord och det var finfint att ha någon att käka frulle med - har varit aningen tomt med bara mig vid bordet nu när han va iväg i Dalarna. En annan tanke var att man verkligen borde baka oftare. Först och främst är det så himlans gott med nybakat, spratt det inte i själen innan så gör det det när man drar in doften med ett djupt andetag och tar första tuggan av en nygräddat smörgås. What a treat! För det andra så vet man precis vad man får i sig och det är något jag anser väldigt viktigt. Inga konserveringsmedel - inget onödigt fett. Och efter ens personliga smak kan man slänga ner både det ena och det andra - själv är jag en sucker för solroskärnor.

image15



Vad kan denna dagen mer ha att erbjuda mån tro... Jag fick ett oväntat mail från SJ. Det kom (endast!!) ca 3,5 månad efter att jag skickade iväg en klagan på en försening. Utnyttjade den s.k resegarantin när mitt tåg gick sönder i början av November och vi blev stående i kylan och snön på perrongen i Alvesta, i evigheters evighet, för att de inte hittade några ersättningsbussar. Erhöll en check till en gratis resa. Helt ok när man glömt hela historien. Ska promenera till Centralen senare idag och använda den till att köpa en resa till morgondagens föreläsning. Sen ska jag sätta mig och skriva bokseminariet som klassen gjorde förra veckan men som jag tydligen kan göra när jag vill - gäsp. Och jag som jobbar bäst under lite press.. hur ska detta sluta..



Nyttigare scones med lite allt möjligt i - till 4personer

Sätt ugnen på 225 grader.

Ca 3dl Vetemjöl special - med fullkorn
1dl dinkelflingor
0,5dl solroskärnor
0,5dl havregryn
0,5dl krossade linfrö
0,5tsk salt
2tsk bakpulver
2dl filmjölk
Ca 5tsk margarin

Blanda allt. Degen får inte va klistrig, ta i så fall lite mer mjöl. Platta ut till 2 runda kakor ca 1,5cm tjocka. Skär 2 linjer över kakorna så att du får fyra delar, men skär inte igenom helt. Nagga med en gaffel.

Grädda i 10-15minuter. Servera direkt! Gärna med en kopp te!
Yum!!!



Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback