Sovdags med Klaxons.. but first I'm reclaiming the city!

Så var det gjort.. biljetterna är bokade. Avresa den 7e juni - ankommer till Shanghai på morgonen den 8e. Efter några dar i Shanghai drar vi söderut för att bland annat åka flodbåt längs Yangtze, råka på apor och sova i tempel på Emei Shan och sen jobba oss norrut mot Beijing där vi sen tar flyget tillbaka till Danmark, men med några stop på vägen såklart. Avstånden är sanslösa. Man kan inte fatta det när man bara betraktar en karta. Men tåg mellan Shanghai och Chengdu skulle ta 40 timmar. Galet.

Vi passade på att boka hostel i Shanghai och Beijing eftersom vi är säkra på just de datum vi anländer och reser hem. Plus att med Olympiska Spelen i Kina kan de va skönt. Vem vet, vips så är allt budget bortbokat och man tvingas boka nått onödigt dyrt.

Men som om detta inte var nog pratade jag med min kära gamla roomie i
Edinburgh på msn i eftermiddags. Vi ansåg båda att det var på plats med ett litet besök igen. Så jag bestämde mig för att ta mig en tur dit när vi börjat med c-uppsatsen på högskolan. Då har jag inga schemalagda lektioner på LÄNGE! Nice. Två veckor i Eddan - fint liten vårsemester. Och också en chans att se vad jag går för. Jag har redan fått blandade reaktioner på mitt beslut. Undrande ögon och litet skak på huvudet. Är det så smart? Är hon verkligen redo?

Men jag har inget av bevisa för någon annan. Detta är mitt test. Min chans att bevisa för bara mig att jag visst kan åka dit utan att åka dit igen - så att säga.. Edinburgh får inte förknippas med gamla begär och osunt leverne. Jag längtar tillbaka. Men jag längtar inte efter hur jag levde. Och även om folk inte tror mig så är det så det är. Jag saknar att vandra över the Mound och se slottet högt på kullen. Att se Princes Gardens breda ut sig längs med shopping stråket som är Princes Street. Jag saknar att blicka upp på Arthur's Seat medan jag vandrar nerför en gata i gamla stan på väg mot någon pub. Jag saknar Cult Clothing och märken som Bench och Golddigga (som på de få ställen jag sett i Sverige bara varit blingbling kollektionen.. synd när de gör så mycket annat häftigt..). Jag saknar att köpa billiga DVDs och böcker på Fopp, för att inte tala om älsklingen Avalanche Records.. Och Nachos!! Det är något som svenska ställen inte fattat hur man serverar!! Varma Nachos med massor av smält ost, guacamole, salsa och creme fraiche... Mmmmmmmmmm!!! It is heaven!

Yep i vår åker jag tillbaka i en eller två veckor. Jag tar tillbaka staden.

Och med dem orden tackar jag för mig och tar med min lilla mp3 spelare för att åtnjuta lite Klaxons tills jag somnar. Tack Klubb Uniform för att jag fick dansa galendans till Isle of Her på nyår. Får fortfarande lyckorus när jag hör den låten! :) Go natt!

image3
Nachos på Last Drop Tavern

image4
Arthur's Seat - vårgrön och skön

image5
Mera Nachos åt folket!! Denna gången på Ryan's Bar... Skål Emma!!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback