X-Pescatarian

For entry in English, scroll down :)

Makten över tonfisken
Livet som vegetarian går som smort. Mycket bättre än jag trodde. Jag förväntade mig samma hårda jobb som förr... minns mina fyra år utan kött och fisk som ett konstant slit för att få i mig vad jag behövde. Vilket jag till slut inte klarade och den dagen jag började svimma på jobb var den dagen jag återgick till köttäteri. Att gå till en dietist och lära mig om vegetarisk kost var på tok för jobbigt. Men nu är saker annorlunda. Marknaden av icke-kött produkter har exploderat och man kan ju idag hitta nästan allt. När t o m vegetarisk bacon finns på menyn - ja då kan det inte gå fel.

Anledningen till att jag känner mig så upprymd över detta är att jag känner att jag klarat det stora testet. I helgen var jag o sister på ICA och de sålde finfin tonfisk för 15spänn paketet. Jag fick ett återfall och lade ner två, sen tre paket i korgen. Mmm.. det vattnades i munnen. Grillad tonfisk. Och var den riktigt fin skulle jag t o m våga mig på att göra nån bit sushi. Så gick jag runt med den röda döda fisken i korgen och kände mig plötsligt inte alls glad. Jag skämdes. Så jag tog ut ett paket. Sen ett till. Men behöll en för att ge till min roomie. Men vid kassan så åkte den också bort. Jag kunde inte köpa den. Att tonfisken var galet billig gjorde inte saken rätt för det. Ville roomien ha tonfisk så fick han springa ner och handla själv. Mitt samvete klarade det inte.

Och jag stoltserade ut ur affären. Jag hade vänt ryggen åt det som brukade vara min absoluta favoritmat i hela världen och det kändes så jävla bra (ursäkta svordomen). Kan jag motstå tonfisk så kan jag minsann motstå allt! Inget återfall i slutänden utan tvärtom, mer styrka än förr! Och ingen skam över dubbelmoralen att äta ett djur men inte ett annat i maggropen. Finfint!

Promenerade hem och bakade bröd.. sen grillade jag zucchini, och aubergine i ugnen.. och till detta keso, skivade tomater, hummus och olivtapenade. Och vet ni.. jag tror att den måltiden slog vilken tonfiskrätt som helst. För med gott samvete som extra krydda på maten - ja då smakar även det enklaste rent himmelskt! ♥

Life as a vegetarian is going well. When I about a month ago decided to go back to being a veggie I though it was going to be hard. But I just couldnt live with having double standrads. My favourite food in the world is sushi and don't get me started on seared tuna or grilled swordfish. But I couldn't defend eating fish and at the same time support WWF, WSPA or any other animalprotection organisation. Creatures in the sea are just as threatend as the cute and furry creatures on land.

I remembered life without meat or fish being such hard work. The importance of eating right not to get sick from example lack of proteins. That was the reason I started to eat meat and fish after 4 years as a vegetarian. I fainted at work and was always pale and gloomy. But things has changed. The market of non-meat products has expanded greatly and there's tons to chose from. Sausages, burgers, 'mea'tballs, quornfillets, mince.. even veggie-bacon, kebab and sliced turkey to put on a sandwich.. Nowdays it's a piece of cake staying away from meat and fish. And my favourite sushi spot in the city makes the best vegetarian sushi platter.

The reason I'm over-excited about this whole matter is because the other day the local supermarket had tuna fillets to a silly low price. And they looked good.. dark red.. mmm.. tuna sashimi.. or grilled with a cold ginger and glasnoodle sallad.. I knew my flatmate would have loved me to buy some home.. And I even had a couple of packs in my basket. But in the end I just couldn't. Just because they were mentally cheap didn't make it right to buy them.. I put them back and it felt great! If I can resist bloodred juicy tuna - I can resist anything!


Bye bye fishy


Hello veggie platter!


Tags:
, , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: christian

oj, finns det vegetarisk bacon :O

men din hemmagjorda mat såg väldigt gott ut, och just nu äter jag olivtapenade med bröd, nu innan sovdags ;)

Postat av: Your Bro

Well done Sis for refusing to succumb to temptation! Me thinks thats the hardest part, not the keeping healthy bit but the looking at some of your old favourite meat/fish foods and saying "Nope, I'm not interested" =)

2008-06-02 @ 11:16:13

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback