Snart dags för andra halvlek!

Efter att ha skrivit i ca 5h på raken så har jag haft en liten middagspaus då jag kollade på Reaper och käkade billig Lidl pizza (3 pizzor för 25spänn) som jag boostat upp med zucchini, vitlök, färsk tomat, gräslöks creme cheese och gul lök.. blev minsann inte alls dumt. Ska andas lite till och sen ge mig hän skrivandet igen. Jaja jag hör nog hur ni skriker efter ett litet utdrag så här kommer det:

Utdrag ur 'Bildämnet i vår tids skola
– en jämförelse mellan Sverige och Storbritannien '

/.../I början av 1900-talet är psykologin den dominerande humanvetenskapen och vid denna tid har också en forskning kring barnbilder påbörjats. 1902 översätts skrifter av den amerikanske filosofen John Dewey till svenska där han formulerat teorier kring barnteckningars utvecklingsstadier. Och kring 1905 studerar pedagogen Kerschensteiner tusentals barnteckningar och börjar även han att kartlägga utvecklingsförloppet i dem, med psykologiska teorier och naturfilosofi som grund (Hansson, Nordström, Pedersen & Stafseng, 1991). Detta är starten på den naturalistiska skolan inom barnbildsforskning och med hjälp av denna nya forskning avgörs vilka krav som kan läggas på teckningsförmågan hos barn (Pettersson & Åsén, 1989).

I Sveriges nya läroverksstadga från 1905 så nämns för första gången målet om att utveckla elevers smak och skönhetssinne medan man tonat ner de nyttobetonande egenskaperna hos teckningsämnet. Kerschensteiner grundar i samband med sina studier av barnteckningar en ny pedagogisk rörelse i Europa – den s.k. arbetsskolerörelsen – som innebär idéer om vilken betydelse det skapande arbetet har för barns kunskapsinhämtning. Dessa idéer påverkar stort 1919 års undervisningsplan för den svenska folkskolan (Lind m fl, 1992). I samband med en ny undervisningsplan så börjar Stuhlmanns metod att kraftigt kritiseras och ifrågasättas. Både vad gäller metoden självt och teorierna bakom den./.../

Japp så låter det... Hela 21 sidor har jag nu lyckats tillverka. Inte hört något från min lärare sen jag mailade henne uppsatsen i fredags. Vet inte om det är gott tecken eller inte. Kan inte göra så mycket annat än att fortsätta skriva. Det får liksom bli som det blir. Fast det börjar kännas bra. Timmarna går ganska snabbt medan jag skriver. Tiden springer läskigt snabbt.

På fredag kommer Gaby. Veckan därpå slutar skolan. Samma vecka, till helgen, drar jag till Kina. Hjälp. Resfebern börjar sakta krypa inpå mig. Den gör sig påmind som ett litet enstaka pirr. Ibland som svagt illamående. Ibland som ett knytnäveslag rätt i solar plexus. Uj uj uj... bäst jag fortsätter skriva innan kvällens mörker  sänker sig. Har  bestämt att jag måste jobba på tills allafall 22-tiden och sen är det filmtajm eller bedtajm beroende på hur trött i skallen jag är...

Dags för 2a halvlek.


©M.P - Plansch från skoluppgift förra terminen när ngn redovisade om Stuhlmann.



Tags:
, , , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback