Knalle för en dag

(Knalle - en försäljare, oavsett härkomst, som säljer sina varor på årligen återkommande marknader som inte hålls vid hemorten.)

I torsdags (den 17/7) så tog jag mitt pick och pack när klockan slog 08.20 och började vandra mot Folkets Park. I husen bakom parken bor min gode kamrat Ushiri och denna morgon skulle vi till Sjöbomarknad för att testa på livet som knalle. Han är konstnär och hans verk får mig ofta att skratta högt och ljudligt. Sådär så att om vi sitter på café så får man en massa ögon på sig som undrar vad tusan det är som står på och så svenskt tänker att så kul kan väl ändå ingenting vara, hon gör sig säkert bara till...
 
Efter en kopp kaffe, en morotsbulle och dubbelkoll av packlistan så kom chauffören som skulle skjutsa oss och packningen till denna skånska lilla stad. Att kånka grejor på morgonkvisten är inte vad min kropp är van vid men det funkade för att vakna till liv. Fick mig att starkt överväga morgongympa - kanske borde införskaffa ett styck träningskort när högskolan drar igång. Ett pass body combat efter frukost och man kan nog klara vad dagen än har att överraska en med, bra som dåligt...

Väl på plats i Sjöbo så blev det tältresning, bananätning, bordsuppställning och uppackning av Ushiris saker. Han hade turligt nog fått en fin hörnplats som Sjöbokommun egentligen skulle haft till nått men avbokat i sista stund. Sen var det bara att vänta på besökare och potentiella kunder. Vädret var inte det bästa. Det gick ganska trögt. Och besökarna var svårflörtade. Nog för att vissa av sakerna vi sålde var uppseendeväckande och provokativa (tändstickor för barn, diktator-sakerna mm) men de ur-söta och roliga magneterna och bokmärkena borde försvunnit som isbitar i ett kinesiskt ölglas (lång historia - men "gå åt som smör i solsken" är uråldrigt och trist). Jag föreslog att vi borde stanna och sälja tills marknaden och tivolit stängde klockan 01 på natten. Är det nån man kan pracka saker på så är det överförfriskade människor. Kanske inte den bästa moralen men vill man få in pengar så får man göra vad som göras kan... Så istället för att bli hämtade klockan 22 så kom vår chaufför till oss med liggunderlag, sovsäckar och matsäck (stort tack till Ushiris mamma... pajen var supergod!!!!) Här skulle det minsann knallas på riktigt. Även om de flesta knallar inte sov på plats. Tror de bodde på nån camping eller så hade de sina hem inte alltför långt från Sjöbo...


©P.S

Torsdagen flöt på och strax efter 1-tiden stängde vi butiken och lånade (utan att först fråga) väggarna från grann-knallarnas partytält eftersom vårt bara hade två väggar. Och de var ju inte där och vi tänkte ju lämna tillbaka dem obemärkt nästa morgon. Vi bredde ut sovsäckarna, åt några gifflar (som var supersmarriga dem också) och sen kröp vi till kojs. Jag hade fått den bra-iga sovsäcken och sov som en prinsessa. Jag antar nämligen att dem sover ganska bra om natten i sina lyxiga sängar i sina lyxiga hem. Ushiri däremot gjorde det dåliga valet att välja inomhus-sovsäcken som tydligen inte var så varm alls... Han sov nog mer som en dräng på en kall halmbädd...

På fredagsmorgonen vaknade jag utsövd och alldeles ångande varm i min sovsäck. Knalle-grannarna anlände innan vi hann lämna tillbaka väggarna men de blev inte det minsta sura. Istället en eloge till oss som sovit på plats. Klart att vi skulle låna deras väggar!! Sen blev paj till frukost, lunch och middag. Vi var nära att ge upp då regnet öste ner och blåste in i tältet och blötte ner en hel hög med prylar. Men skam den som ger sig. Och minsann, ovädret lättade och besökarna kom. De elaka gratulationskorten var dagens storsäljare. Det blev en mycket bra dag. En hel del nonsens, stök och skratt mig och Ushiri emellan men men... man måste ju fördriva tiden på nått sätt och varför då inte på det sätt som man finner roande.


©P.S

Japp livet som knalle var verkligen roligt men dock inget jag skulle orka med i längden. Ska sanningen fram så är det pga att jag är på tok för lat för att packa upp.. packa ner.. åka nånstans.. packa upp... packa ner.. åka nån annanstans.. Och tacka faen att vi fick en matsäck för marknadsmat är så sjukt flottig och ohälsosam men jag var ju såklart ändå tvungen att äta en oljig flottyrmunk båda dagarna. Man är ju bara knalle för en dag (eller rättare sagt två) en gång i livet.. och andra gången jag handlade så fick jag knalle-rabatt för att hon kände igen mig.. det var en ganska kul känsla.


©P.S

Japp, så förutom det faktum att vi hade tältet ca 5m från radiohytten och dess tinitusgivande skränande så var Sjöbomarknad verkligen kul. Stort tack till Ushiri för att jag fick den erfarenheten. Och bara för att ingen ska tro att jag pratar rent nonsens så kommer här bildbeviset på hur kineser besvarar ens önskan på att få en riktigt kall öl:


En "kall" Tsing Dao öl i Luoyang - Kina.


Tags: , , , , , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: Sister

Jag tyckte du passade som knalle. Ännu ett jobb att lägga till meritlistan:)

2008-07-21 @ 21:53:52

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback