Ett vitt beslut (Projekt om-projektion)

Jag har tagit ett beslut som känns bra. Jäkligt bra faktiskt. När jag jämför helgens dagar, den vita fredagen mot gårdagens svireri, så känns det inte bara som ett bra och rätt val, utan även självklart på något sätt. Att festa är inte längre jag, att dricka är inte längre jag. Den energi som går åt vid alkoholintag och bakfyllan dagen efter kan jag använda till mycket annat. Och pengarna som går åt kan jag ha mycket roligare för.

Det var gårdagen som fick mig att inse detta. Cidern som jag satt och drack här hemma innan vi gick ut smakade inge bra. Hade svårigheter att få ner en 33cl. Väl ute så hamnade vi på Metro. Men jag blev yr i mössan av att se alla kloner - män i skjorta och cardigan eller sweater-väst och välklippt propert hår, med eller utan stora plastbågade glasögon. Kanske hamnade vi mitt i farfarklubbens årliga möte, vad vet jag... Efter en Hoegaarden (glaset var festligt nog större än mitt huvud) så begav vi oss till säker mark på Ölcaféet för Hoegaarden nr 2. Och kors i taket jag fick upp ögonen för en av motsatt kön. Det var fan inte igår. Han var fin men trots besvarad ögonkontakt orkade jag inte ta steget lite längre och gå fram och snacka lite. Baby steps.. Hoegaarden nr 2 skötte plötsligt tänket och snacket åt mig och KB tedde sig som ett bra drag. What a mistake. Där fanns bara ungt ungfolk och personer som vägrar släppa taget om sitt älskade KB fastän de borde pensionerat sina besök dit för länge sen. Det var aningen ångestgivande. Ca en timme senare och hundra-nånting kronor fattigare satt vi på Stippes och mumsade på vegetariska burgare innan jag åter hoppade upp där bak på Toadies skrangliga springare och vi galopperade hemmåt i natten.

Vaknade idag med en enda tanke. Att jag ska stryka dricka och festande ur mitt register. Det ger mig ingenting längre. Jag har alltid roligast på förfesten och så fort jag sätter min fot i en Malmös klubblokaler så blir jag uttråkad och likgiltig och ofta lite för på snusen. 2008 ska bli mitt vitare år. En öl på Ölis en kväll mitt i veckan eller ett glas vin hemma hos polare är lätt att föredra istället för helgens s.k kul som aldrig blir så som man tänkt. Jag är mer inne på saker som Rappakalja-kvällar, bio, middagar ute, middagar hemma, vinterbad, spelningar, weekendresor, långpromenader.. hahaha.. plötsligt låter det som en sunkig kontaktannons... but I think you get the point..

Jag trivs bra med att vara jag. Trivs utomordentligt med de människor jag har turen att känna och ha som mina vänner. Trivs finfint med vara nära min familj igen. Och just nu är det allt jag behöver. Malmö känns som en marknad där trendigast vinner. Folk slänger sig med fåniga Stockholmsuttryck och försöker vara så mycket mer än bara sig själva och jag orkar inte med det. Det avslappnade feel som fanns här när jag flyttade till Eddan 2003 är som bortblåst. Jag tror jag ska bli en redig 'innetjej' och då menar jag bokstavligt talat. Utgång är passé.


(..på tal om passé, kom att tänka på den här låten..
med världens vackraste man..)



Läs mer om
, , , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback