Facebooking enligt mig!

För ett tag sen, ca 4-5 månader sen, så tog jag farväl av Facebook. Allt tjohejsan med copyright-regler vad gäller bilder mm retade upp mig. Och så blev jag så less på alla som skickade inviter hit och dit och gav en vampyrbett eller zombietuggor och sen skulle alla monster slås mot alla och så räckte inte det för då skulle man även vara pirat eller soldat och jag kände bara att många tog ett stort steg tillbaka vad gällde sättet att interagera med andra människor. Det var ju nästan aldrig det väntade ett email till en där, nej folk var så upptagna med sina applikationer. fototaggar och lekar att vissa inte besvarade några mail alls. Och vissa var enbart vad jag kallade "samlare" - den som har flest personer i sin vänlista när dem dör VINNER!!!! Lägg till allt o alla, skit i om man knappt känner dem! Adda på!! Vissa som lade till en var gamla barndomsvänner. Kul tyckte jag. Tills man fick ett mail som var skryt skryt skryt - sen aldrig nått mer - de hade sagt vad de ville säga! Så jag tröttnade. Skickade ut mail till alla jag ville ha kontakt med att jag kunde nås via msn eller min vanliga mail och raderade varenda pinal som fanns på min sida. Inom ca 20min var jag historia på Facebook.. Hur gick det sen...?

Well... några få lade till mig på msn. Någon enstaka gick ur dem med (yay - I love being a banbrytare!) och letade upp mig på myspace där man liksom fick vara ifred och bara sitta och leta nya bra band och kolla turnédatum och där mailade folk en plötsligt friskt.. märkligt vilken skillnade det blev i lusten att höra av sig.. kul!

Men så en dag damp det ner ett email från en engelsk kille som bor i Japan och som jag träffat på ett hostel i Korea. Han frågade efter lite tips om Seoul och avslutade mailet med att först ursäkta att vi inte hörts på så länge men sen skojsamt skylla det hela på mig eftersom jag var den som lämnat Facebook.. Han menade att om man kan hålla kontakten med en mängd människor på en sida, ja då blev det på tok för bökigt att pilla med sin mail för att nå en enda person! Att han mailade mig nu var typ nån form av kraftansträngning lät det som..

Och ju mer jag tänkte på det desto mer lockande blev det att gå med igen. Kanske var det lite så som han sa, att Facebook faktiskt är rätt behändigt och smidigt om man bara använder det på rätt sätt.. Så jag beslöt mig för att gå med igen, men inte genom att aktivera mitt gamla konto - nej jag ville ha valet att vara mer anonym - lägga till de människor som jag vill prata med - och veta att inte vem som helst kan hitta en genom att känna igen ens namn i nåns lista..

Så japp, I'm back. Med en seriefigur till profilbild och ett alias som bara folk som känner mig fattar vem det är.Och inom 24h hade Facebook faktiskt betalat av sig. En amerikan som jag träffade i Japan i somras ska minsann va i Kina samtidigt som jag och klart att man måste mötas upp igen och käka en middag ihop! Helt fantastiskt. Min lista innehåller inte längre 127personer eller var de va förr.. utan ett mer lagom antal strax ovanför 30.. Jag har en social mättnad och orkar inte bry mig om alla dessa halvbekanta eller människor man kände för tusen år sen - det finns en anledning till att man inte rings längre eller aldrig syns - och det är att man antagligen inte har ett dugg gemensamt idag - varför då vara låtsasvänner på internet?

Och så var det med det. Over and out.

image64
http://joemamaknows.files.wordpress.com/2007/09/2007-06-05
-facebook-election.gif

För att läsa om hur man avregistrerar sig helt - alltså försvinner från Facebook och inte bara avaktiverar sitt konto - så finns info bland kommentarerna för detta inlägg! :)

Läs mer om
, , , , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: Jessica

Jag gillar inte Facebook längre, har varit medlem i ett halvår och har fortfarande inte kommit på hur jag avregistrerar mig..

Postat av: Pixie

För att avregistrera sig på Facebook (inte inaktivera, utan avregistera) så är man tvungen att:


1. Radera allt på din sida; vänner, foton, wall posts, grupper, applikationer - allt allt ALLT! Profilen ska vara helt tom på information.

2. Skicka ett mejl till facebook-supporten via ett formulär (så här gör du för att hitta formuläret: logga in på facebook, klistra sedan in denna adress i adressfältet: http://www.facebook.com/help.php?show_form=3) och tala om att du vill ta bort ditt konto. De kommer då be dig att radera all sekundär information om dig, såsom vänner, bilder etc. och sen bekräfta när du gjort det.

3. Bekräfta så raderas din profil. Du finns inte längre på Facebook.

PS. Om andra har laddat upp bilder på dig - be dem att radera bilderna i sina album.
PS 2. Har hört att det ska vara lättare att avrega sig nu än förr men har inga svar på detta...

2008-02-28 @ 12:01:25
Postat av: Sister

Jag har och kommer aldrig gå med på Facebook.
Puss

2008-02-28 @ 16:13:14

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback