Mental avslappningsövning och efterlängtad kattlek

Tankehävningar. Så kanske man kan uttrycka sig om vad jag sysslade med inatt efter jag krupit till sängs strax efter två. Mental styrketräning. Någonstans i sömnlösheten blev jag fruktansvärt trött på mig själv och hur jag mådde. Jag hade tillbringat hela dagen och kvällen med att bara sitta hemma och stirra i väggen eller på Futurama på en skärm, och käkat alldeles för mycket pannkakstårta för att liksom fylla tomrymmet inom mig. Jag brukar aldrig hetsäta - utan tvärtom. Men igår kväll kände t.o.m jag att vad jag behövde mest var inte att plåga mig själv ännu mer med kalorikontroll utan för en gångs skull unna mig något smarrigt. Lördagskväll som det var.

Det som gör mig mest förtvivlad, eller gjorde igår innan jag körde mina 'tankehävningar', var att jag helt på egen hand hade försatt mig i en situation som inte alls hjälpte till att göra mig bättre. Jag hade kunnat sitta på en restaurang och firat syrran, jag hade kunnat sitta och dricka öl med Maria som också fyllt år eller jag hade kunnat partaja med Emma och Liza som nyss kommit hem från Spanien. Men icke. Att gå ut och vara social var otänkbart - it wasn't an option!

När jag då gick till sängs så låg jag och funderade en bra stund. Sakta tog jag kontrollen över min hjärna som under helgen inte fungerat alls utan bara legat innanför benskalet som en seg klump. Jag började med att göra de avslappningsövningar (se sist i inlägget) som min kurator gett mig i hemläxa förra året. Och dem funkar alltid bra - när jag orkar göra dem (haha.. jisses.. för seg för att slappna av..hur låter det..). I vanliga fall somnar jag av dem men i såna stunder som igår blir de mer som en avdelare. Istället för en enda nerstämd varelse som inte kan göra skillnad på kropp och själ så gör dessa övningar att inser att min kropp är frisk som en nötkärna och inte alls en blobb som vill ligga hemma i soffan. Den vill röra på sig. Vara ute där vinden leker med mitt hår. Och med den biten avklarad så känns även huvudet lättare. För under den stunden man koncentrerar sig på hur kroppen mår så grubblar man inte inom sig. Man får en paus från de tankegångar som omedvetet tyngt en. Och när man inte föder dem av sin energi så blir de mindre. De kanske inte försvinner helt - men de blir iallafall hanterbara. Man upptäcker sina sinnen. Synen, hörseln och känseln. Något iallafall jag i hela mitt liv tagit för givet.

Så idag vaknade jag, tro´t eller ej, med ett litet leende på läpparna. Det var en underbar känsla efter att ha hängt läpp i princip sen i onsdags. Katterna lät mig trots sina hungriga magar sova ut tills väckarklockan ringde kl 10 och i samlad trupp gick vi ut i köket. Jag för att göra iordning morgonens dos med koffein och de för att få sin efterlängtade frukost. Sen hände det otänkbara. Isidor jagade Pixie kors och tvärs i vardagsrummet. Inte det gamla vanliga sega smygandet som Pixie hatar, utan detta var full lek. De båda skuttade omkring som tokar. Well, det varade i ungefär två minuter innan Pixie som vanligt kom på sig med att hon minsann inte tycker om någon annan katt och vände sig tvärt och gav Isidor en lusing. Men det var en början. Och mitt leende blev aningen större. Har ju väntat på detta sedan jag och Pixie flyttade in här i december och kanske börjar det äntligen lossna.

Så det här ser ut att bli en ok söndag. Ska träffa Sister och käka en middag och äntligen få firat henne. Solen skiner och det är aldrig fel. Och idag kommer Toadie hem från sin kurs i Dalarna, the boy is back in town.



Avslappningsövning. Tar ca 20-30min.
Men kan också göra i samband med något som gör en riktigt nervös, t ex en redovisning i skolan. Man gör då bara så långt man hinner och detta hjälper eftersom man fokuserar på sina sinnen och inte att det snart är ens tur att gå upp och prata. Kan med lätthet göras på tåget, i väntsalen hos tandläkaren.. you name it..

Sitt bekvämt på en stol eller i soffan, ha inte benen i kors eller ett ben över det andra. Alternativt ligg ner i sängen, kan rekommenderas om man gör övningen i samband med sänggående. Blunda inte.
Börja med att andas djupt tre gånger. Fäst sedan blicken på något omkring dig och tänk för dig själv eller ännu hellre säg högt vad det är du ser. T ex Jag ser en vit lampa i taket. Gör detta moment tre gånger.
Jag ser x 3.

Andas djupt tre gånger. Fäst på en punkt i luften framför dig och inte på ett föremål. Tänk för dig själv eller säg högt vad du hör. T ex Jag hör min hund skälla i trädgården. Gör detta moment tre gånger.
Jag hör x 3.


Andas djupt tre gånger. Ha kvar blicken i luften utan att titta på ett föremål. Tänk eller säg högt vad du känner i kroppen. T ex Det kliar på min högra armbåge. Gör även detta moment tre gånger.
Jag känner x 3.

Återupprepa de ovanstående. Men istället för tre gånger ska du nu nämna endast två saker. Glöm inte andas mellan, tre djupa andetag.
Jag ser x 2.
Jag hör x 2.
Jag känner x 2.

Återupprepa igen. Men nämn nu endast en sak. Glöm inte andas mellan momenten, tre djupa andetag.
Jag ser x 1.
Jag hör x 1.
Jag känner x 1.

Ta tre djupa andetag. Slut ögonlocken och blunda. Upprepa alla momenten och ha ögonen stängda hela tiden.

Jag ser x 3.
Jag hör x 3.
Jag känner x 3.

Andas.

Jag ser x 2.
Jag hör x 2.
Jag känner x 2.


Andas.

Jag ser x 1.
Jag hör x 1.
Jag känner x 1.


Andas.

När jag gör den i samband med sänggående så kommer jag aldrig så här långt. Somnar gott utan att komma ihåg riktigt när. :)



image12
Helan och Halvan - Pixie och Isidor.



Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback