The Naked Truth (en uppmaning!)

Idag har jag en dag framför mig fullproppad med viktiga åtaganden. Förutom tvättiden och besöket hos optikern så tänkte jag titta förbi BikBok och försöka få reda på vad egentligen det är de vill ha sagt med den nakna skyltdockan i fönstret. Nåja, hon är ju inte helt näck. Byxorna sitter ju nerdragna kring anklarna, helt normalt på en docka som har som uppgift att visa butikens kläder. Och så får vi ju inte glömma de putande bröstvårtorna. Tro fan de - stackarn - inga kläder mitt i vintern. Det är ju såklart inte dockan i sig eller direkt nakenheten jag reagerar på - utan framtoningen. Och idén bakom den... Varför sätta en docka med nerdragna byxor i fönstret? Vad betyder det? För allt har ju sin betydelse.

Jag och min vän gick förbi där igår på vägen till bion och han pekade ut denna docka åt mig, och han var verkligen upprörd. Sen diskuterade vi detta ett bra tag. Försöker de bara väcka uppmärksamhet med ett nakenstunt? Är det synen affären har på kvinnor - tankelösa dockor? Eller är detta vad kvinnors sexualitet raderats till - en naken skyltdocka? Fast det ser ju mer ut som en jävla invit till en man - hej kom och ta mig, jag har byxorna nere and am ready to go!! Alltså i så fall en porrig skyltdocka, vilket bara är sjukt. Eller är detta en del av samhällets objektifiering av kvinnor?? De shakar ju sina bootys i var och varannan video, vare sig de är själva artisten eller en brutta i en musikvideo så är kläderna alltmer minimala och ibland t o m obefintliga.

Och ingen reagerar på detta! Vi reagerar inte på någonting utan ser mellan fingrarna. Vi damer sitter bara och håller käften medan t ex rap och hiphop musiken spyr ut sitt kvinnoförakt, gubbarna i samhället toppar fortfarande lönelistor medan kvinnor tar ut mest föräldraledighet. För det är ju inte en fråga om att kvinnan ska sköta hushållet utan det är ju en ren ekonomisk fråga säger man. Det blir ju smartast så - han tjänar ju faktiskt mer. Well, that's just the point. Vi hålls på plats. Av oss själva. Av vår dumhet, feghet och de eviga orden att det är en ren ekonomisk fråga. Kapitalet och patriarkatet sitter i samma båt - och vi ror den åt dem. Inte ens det behöver de göra själva.

Något som jag finner intressant är hur många av dessa s.k modebloggare som slänger sig med ordet feminist. Har feminism blivit the new black, d v s en innegrej som betyder ingenting? En fluga. Eller tror dessa töser verkligen att man kan ha en blogg som går ut på att vara moderiktig och snygg och vacker - en blogg som endast handlar om att smycka sitt yttre skal - och sen kalla sig för feminist??? Då tror jag att det är dags att gå på biblioteket eller besöka Bokus.com och införskaffa lite litteratur på ämnet.

Som feminist är det väl klart att även jag har ett dress-sense, en personlig stil. Jag gjorde t ex ett kap på eBay och var jäkligt glad över min Bench munkis och det delade jag med mig av i ett inlägg. Men jag skulle aldrig sitta och sprida ett utseendefixerat hets i inlägg efter inlägg efter inlägg efter inlägg efter inlägg.. och detta samtidigt som den skrivna texten i inläggen alltid är ett vill ha vill ha vill ha!!! Vad var det jag sa innan, just det... kapitalism och patriarkat sitter i samma båt. Utseendefixering och konsumtionsbegär, hand i hand. Se till att unga flickor fastnar i denna snara så har de inte energi att lägga saker på annat - som att utmana den manliga eliten på maktnivå. För en tjej som endast bryr sig om dagens outfit lär ju knappast ha åsikter om saker som faktiskt spelar roll.

Och med det menar jag inte att dagens tjejer är ett imbecillt släkte. Jag önskar bara att de lade modekatalogerna åt sidan. Lämnade över åran till männen i båten. Och började leva sitt eget liv på sina egna villkor. Började se efter sina medsystrar på en högre nivå. One for all - all for one! Precis som det varit i männens värld i århundraden. En klapp på axeln och gräddfilen till framgång. Kom igen tjejer, börja ta för er!

image35



Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , ,



Pixiekatten lives & breathes in Malmö

Kommentarer/Comments
Postat av: Anonym

Snacka om att ha låga tankar om dina medsystrar...

2008-02-14 @ 23:34:44
Postat av: Pixiekatten

Är det låga tankar att vilja deras bästa. Att de ska ta för sig av livet och inte bara bry sig om utseende och kläder? Att de ska komma någonstans? Hmm... undrar hur du tänker där egentligen..

2008-02-15 @ 00:36:51
Postat av: Anonym

"För en tjej som endast bryr sig om dagens outfit lär ju knappast ha åsikter om saker som faktiskt spelar roll."

Detta är ditt inlägg i ett nötskal. Du ser ner på tjejer som modebloggar. Du dumförklarar tjejer pga av deras modeintresse. Det är motsatsen till feminism. Feminism går ut på att kvinnor ska vara fria att göra vilka val de vill, även val som i dina ögon ter sig dumma. Feminism handlar inte om att rätta sig i ett led och att straffa de som agerar annorlunda. Du kan inte säga att du är mot restriktioner på kvinnor och sen själv sätta restriktioner på kvinnor.

2008-02-15 @ 14:57:33
Postat av: Pixiekatten

I ditt citat finns ett ord som visar att jag inte alls hackar ner eller sätter restriktioner på ALLA som modebloggar, och det är ordet "endast". Det är min åsikt att om en tjej "endast bryr sig om dagens outfit" i inlägg efter inlägg, så finns det mycket därute i världen som är viktigare och som det borde läggas mer krut på. Det är inga restriktioner jag lägger utan en önskan och en idé om att dagens tjejer hade kunnat göra stor skillnad om de lade lika mycket tid och energi på att tycka till om viktigare saker än kläder. Mode borde vara ett intresse men för många har det blivit en livsstil och livssyn, det enda som gäller, och japp - jag tycker det är jäkligt sorgligt!!

2008-02-15 @ 15:11:37

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback