HedKandi till Malmö - put the DJ:s up front!!!

Jag kan inte låta bli att känna mig halvt salig när jag tänker på att det är HedKandi i Malmö nästa vecka. Läste annonsen i Metro i förmiddags och genast började jag överlägga med mig själv ifall budgeten skulle täcka detta klubbmässiga underverk - i Malmös klubbliv mått mätta! Har man rört sig utanför denna stad vad gäller klubbscenen så inser man väldigt fort att för att vara Sveriges 3:e största stad så är möjligheterna till en redig danskväll väldigt få.

Många uteställen envisas med sina evinerliga indieklubbar.. andra vägrar släppa taget om 80-tals hitsen.. och förvånansvärt nog så har schlagern ännu inte självdött.. Vill man ut och svänga de lurviga så verkar Jeriko vara det ställe med ok musikutbud - och då ingår också en genuin prova-på känsla av hur det egentligen känns att vara en sardin i en trångbodd plåtburk. Därav faller betyget..

Men det jag undrar över allra mest är varför klubbarna i denna stad gömmer DJ:arna i ett mörkt hörn halvt utom synhåll för dansgolvet!!! Jag kan bara jämföra detta oföklarliga fenomen med ett exempel på hur det borde se ut. I Edinburgh jobbade jag med ena hälften av DJ-duon Fisher/Price som varje Söndag stod, och fortfarande står, för Edinburghs svettigaste dansklubb -
Taste. Då var det på Liquid Room men har numera flyttat till Cabaret Voltaire. I alla fall så står dessa två galningar alltid uppe på scenen - inför publiken - som på en pedestal - som dansarnas gudar. En DJ:s jobb är inte bara att snurra plattor utan att få igång besökarna. Trissa upp dem till att dansa mer!! Vildare! Och galnare!!

Jag saknar den känslan som tusan. Pumpande house - ett dansgolv där inte folk står och gungar lite slappt med sitt eget lilla gäng utan istället rör sig som en enhetlig massa där alla dansar med alla. Energi. Leenden.

Så jag tänker om jag ska gå på HedKandi och chansa. Antingen kommer de vara ett jäkla ös där man inte ensam äger dansgolvet utan alla ger järnet. Eller också så blir det det slutgiltiga beviset för att Malmö-borna fortfarande har ett och annat att lära innan man kan jämföra staden med den internationella scenen.

Flipp eller flopp - det återstår att se. Housemusik-mässigt så är HedKandi iallafall ett säkert kort!

image9
Bild lånad från: http://www.hedkandi.se/



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback