Pay It Forward

Inlägget idag handlar om att "skicka vidare". Eller mer kanske om att göra andra glada. Att inte vara en tråkig småsint själ som livnär sig på andras olycka. Att våga inse att godhet är lika mycket för ens egen skull som för andras.

Imorse fick jag ett sms från kvinnan som vann en av mobilerna på Tradera. Hon kunde inte p g a en hög personliga saker komma och köpa den denna morgon så som vi bestämt. Hon avslutade sms:et med en ursäkt och att "jag nu får sätta negativt omdöme på henne". Varpå jag sms:ade tillbaka att det tänkte jag inte göra. Alla kan vi ha en svacka, det sista den här kvinnan behöver är en simpel människa utan förståelse som sätter ett dåligt omdöme.

Det är någonting jag verkligen ogillar på Tradera. Människors småsinthet. Denna snabbhet med negativa betyg. Hur vissa sitter och räknar dagarna till den 60:e dagen anlänt och så klämmer de dit ett minus, efter 60 dagar kan man inte längre lämna omdöme på en auktion så då klarar de sig från att få ett negativt tillbaka. Kan tänka att de myser inombords. Gottar sig åt att de va så sluga. Vilket pack! Tycker lika illa om dem som jag tycker om folk som sätter sig på yttersta sätet i stadsbussen och som inte flyttar på sig eller erbjuder fönsterplatsen till andra fastän bussen håller på att fyllas upp. De sitter där som om de betalt 2 platser och frågar man om man får ta den andra platsen så möts man av en suck, himlande ögon och pur irritation för att man stör dem. Skärpning bussresenärer!!!

Men om jag ska återgå till den föregående kängan, så hände detta med Tradera mig innan jul. Jag sålde ett jätte sött katthalsband, oanvänt. Det var i "biker" stil i svart läder med en pytteliten snusnäsduk fastsydd, så som många har det på sina Golden Retrivers. Den kostade mig runt en hundring men min katt hatade mig för inköpet och jag värdesatte hennes välbefinnande mer än att hon skulle se gullig ut. Så en kvinna köpte den för 7kr på Tradera. Plus 22 i porto. Men posten hade inga inrikesfrimärken kvar den dagen så jag tryckte dit 2st b-post frimärken istället. De kostar 5kr istället för 5,50kr, och jag antog att ingen är så petig när de får en så gullig sak för den lilla pengen. I was wrong! Men det tog tid innan jag insåg hur fel jag hade. Exakt på den 60e dagen efter avslutad auktion så klämmer maran dit ett negativt för att jag tog för mycket i porto. Påstod t o m att hon mailat och ringt mig massor av gånger. Vilket var lögn. Jag mailade tillbaka och undrade vad hon höll på med, varför hon ljög i om att hon försökt kontakta mig och hur hon kunde vara så sniken och låg att hon inväntade tills den sista dagen - för en sablans krona! Och såklart fick jag aldrig svar på mitt mail.

Att få ett negativt på Tradera rör mig inte i ryggen. Om jag förtjänat det. Men när människor är så fula och rent av jäklas med en för att få sig själva att må bättre - det stör mig grymt. Människor som är utträknande i sin litenhet mot andra. Att någon bidar sin tid med ett negativt omdöme - för en endaste krona. Det är på gränsen till sinnessjukt.

Så när jag idag fick detta sms från kvinnan som skulle ha min mobil så beslöt jag mig för att inte sluta mig till skaran av de låga Tradera-medlemmarna. Så jag förlorade 500 spänn. Plus Traderas provision. Gör det mig till en gladare person att ge henne negativt. Inte det minsta! Så jag satte positivt. För kommunikationen de här 10 dagarna har varit trevlig och bra - det måste väl också räknas. Alla sms där hon försökt lösa situationen. Sånt kan jag sätta värde på.

Mobilaffären gick i stöpet men jag vet redan hur jag ska lösa det - har en idé som fick mig att lé hela morgonen. Men det är en hemlis. Det är nämligen så att godhet går åt båda hållen. Det gör någon annan glad, men det känns förbaskat bra i den egna maggropen också! Godhet är osjälvisk själviskhet - eller självisk osjälvhet - bestäm själva.

Så gott folk, gör någon glad idag. Och må bättre själva.




Läs mer om
, , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback