Tragos

En fältundersökning.. hur svårt kan det vara? Boken har inte kommit in på Stadbibilioteket så jag fick gå efter eget huvud. Jag har gjort så som jag trott man ska göra. Det får bli som det blir. Ganska kul dock att göra det som en digital bildberättelse. Har iofs noll förmåga att höra min egen inspelade röst utan att tycka jag låter som en ur Muppet Show... because I do! ;) Det blev bra med musiken dock. Och bilderna jag tog blev fina. Frågeställning: är Malmö Konsthall till för alla eller en plats för dem med näsan uppe i den finkulturella snålblåsten? Typ så. Vad kom jag fram till? Att konsthallen är en plats för alla. En samlingsplats för folket. Det var roligt att sitta och fota entrén/utgången igår. Så mycket blandade människor. Alla åldrar. Ensamma eller i grupp. Kul. På vägen hem fick jag upp ögonen för statyn utanför Stadsteatern.. eller Operan är det väl egentligen... Har gått förbi så många gånger men aldrig riktigt sett den. Statyn alltså, byggnaden har jag ju inte missat.. hehe.. Den är ju iallafall makalös, den där statyn. Aningen bizarr. Så jag var tvungen att fotografera och efterforska lite...

image82
"Tragos" av N. Sjögren, 1953.
Tragos består av 22 figurer från den grekiska teatervärlden. Den symboliserar teaterkören utklädda till bockar. Tragos tog 8 år att utföra men konstnären avled innan hans verk blev färdigt och den färdigställdes av hans team och avtäcktes 1953. Tragos betyder getabock. Ordet Tragedi (genre inom teatern) kommer härifån.

Apropå själva byggnaden så fann jag en ganska kul artikel medan jag googlade Tragos... Den hittar ni
här.

Nu ska jag ut i solen. Bibliotek och skolarbete väntar!


Läs mer om , , , , ,

Kommentarer/Comments

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback