Historien om fixeringen vid Japan!

Jag hamnade i Japan första gången helt oplanerat år 2005. En vän, Gaby, i Edinburgh (bodde där då) hade fått ett stependium via Edinburgh University och skulle dit och jobba. Gaby övertalade mig att hänga på för att hon ansåg det roligare med lite sällskap eftersom det jobb hon skulle göra inte skulle uppta hela hennes vistelse.

Innan dess var Japan nog inget land som jag funderat så mycket över. Jag tänkte väl på Tokyos neonljus och sushi - nog inte mycket mer än så. Men det ändrade sig i princip i samma sekund som jag klev av planet på Kansai International den 17:e mars 2005.

Vi tillbringade mestadels av tiden i Kansai regionen; Kyoto, Nara och Mt Koya där vi bodde i tempel. Det visade sig att en kompis från Australien som varit utbytesstudent i min gymnasieklass 10år tidigare numera bodde i Tokyo så vi hälsade på där med. Just skillnaden mellan det traditionella Japan och det moderna Tokyo var det som etsade sig fast hos mig. Hade den mest bizarra söndagen någonsin i mitt liv. Först Harajuku-ungdomarna som poserade för våra kamror i sin galna utstyrsel. Sen de dansande rockabilly snubbarna. Och till sist eftermiddagsrave i Yoyogi parken. Det var svårt att förstå att bara några dagar tidigare så hade jag bott i ett tempel och varit uppe klockan halv sex på morgonen för att meditera. Att bo hos munkarna I Koyasan var det bästa jag gjort. Så fridfullt. Jag fann en sida hos mig själv som jag inte trodde fanns. Den spirituella delen av mig fick liv.

Året efter var jag tvungen att åka tillbaka och tågluffade då runt ensam. Att ta sig fram via Shinkansen är något jag uppmanar alla att ha som mål. När dessa tåg drar fram genom landskapen likt en gepard på savannen så sitter man mållös. Det är en underbar känsla. Ibland planerade jag in dagsutflykter som låg onödigt långt borta bara för att få åka mera tåg! :)

För vart stop blev jag mer och mer förälskad. Trodde inte det var möjligt men så skedde. Jag kände hur jag fick Japan i blodet och visste att nu var jag hooked för alltid. Detta land skulle bli en drog. Under de 5 veckor jag var där upplevde jag bara frid och var inte rädd en enda gång. Träffade så mycket fantastiska människor. Japaner är definitivt inte ett perfekt folk. Det är ett mansdominerat samhälle med sina problem. Fast den respekt som jag upptäckte fanns människor emellan var just en sån sak som jag anser oss ha förlorat här i väst. Vi beter oss som svin mot andra. Men inte i Japan. Där bugas det t o m varenda gång tågpersonalen går in eller ut ur en tågvagn med sin lilla kioskkärra. Helt otroligt!

2007 begav jag mig till SydKorea på ännu en liten tågluff. Men jag klarade inte av att vara så nära Japan utan att åka dit. Så efter ca 3 (fantastiska!!!) veckor i Korea så tog jag en 12 timmars färja från Busan över till Shimonoseki i Japan. Jag hade bland annat turen att vara i Japan lagom för Gion festivalen, verkligen några galna dagar. Hade också mitt första Virtual Tourist möte på en underbar Izakaya (japansk pub/restaurang) i Kyoto och upplevde en filmaktig romans med en man från San Fransisco i Hiroshima. Det var verkligen en toppenresa. Jag tror att det till stor del berodde på att jag vid detta laget kände mig rätt hemma och trygg i landet. Hade också lärt mig lite japanska vilket underlättade kommunikationen avsevärt. Japaner och engelska = no chance in hell!

Besökta platser 2005♥♥
Kyoto, Nara, Koyasan & Tokyo
Besökta platser 2006
Osaka, Himeji, Kyoto, Kameoka, Arashiyama, Shimonoseki, Hiroshima, Beppu, Usuki, Hakata, Nagasaki, Kamakura, Tokyo, Nikko, Takayama, Osaka, Matsumoto & Kobe
Besökta platser 2007
Shimonoseki, Hiroshima, Miyajima, Tokyo, Takayama, Kagoshima, Sakurajima, Matsuyama, Osaka & Kyoto

Ja så gick det till när jag av en händelse utvecklade en innerlig fascination för Japan för några år sedan. I år blir det ingen resa dit och det känns konstigt när jag varit där 3 år i rad. Men jag är inte den som sörjer alltför mycket för i år blir det ju Kina istället! ♥

image106image107image108


Läs mer om
, , , , , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: Nilla

Vad spännande! Fin blogg du har! Nu ska jag läsa vidare här. Ha det bra.

Postat av: Anonym

Mycket trevligt hade jag idag!! :D
Puss

2008-04-11 @ 22:22:37
Postat av: saravillfara

Vilken häftig berättelse!
Blir spännande att höra vad du tycker om Kina i år då.
Eller, du har kanske varit där tidigare, jag har ju inte så bra koll...
Ha en bra helg!

2008-04-11 @ 23:27:44
URL: http://saravillfara.blogg.se

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback