KYOTO (07/05/06)

Ännu ett utdrag från M:s lilla röda.

image128
©M.P (alltså jag!) Varningsskylt från Shoseien - Kyoto.

KYOTO (07/05/06)
Tänk att ett så litet steg kan göra en så stolt. Som att ta sig modet och gå in hit ensam. Sitter på ett matställe och skriver. Jag har gått förbi massor av gånger på väg till och från mitt hostel. Och jag har sett folk äta udonsoppor av olika de slag och alltid blivit lika sugen. Men igår när jag tittade lite närmare så insåg jag att man beställde sin mat via nån automat vid ingången och sen vågade jag inte gå in för det verkade så... så stor risk för att göra bort sig. Mycket säkrare att t ex gå till ett sånt sushi-ställe där maten kommer rullande på band och man tar vad man vill ha... eller nånstans man vet finns en meny på engelska.

Men nu sitter jag här och de var busenkelt. Automaten hade knappar med bilder så jag tryckte på den som hade udonsoppa med friterade räkor på. Sen kom en liten biljett och den tog man till bardisken där man betalade och fick en liten flaggstång med en nummerflagga som var till för servtrisen när maten var klar. Vid alla bord står bringare med vatten eller grönt té, gratis är bra. Nu känner jag mig urdum för att jag inte vågat gå in tidigare. Det är jätte gott och stora portioner. Och maten kostade bara ¥550 - ca 30spänn. Ett kap.

Tittade någon konstigt på mig? Nej dem är japaner och japaner stirrar inte. De tittar hellre i golvet än på mig. Flinade någon? Nej inte det heller. Är det gröna téet gott? Nej, tycker fortfarande inte om det. Men dricker det ändå för anti-oxidanterna och nån gång ska väl smaklökarna vänja sig vid smaken... Får man sörpla när man äter sin soppa? Haha, ja så in i helvete! Ljudnivån när jag steg in var nästan öronbedövande av allt sörpel. Mycket lustigt!

Idag checkade 2 nya ensamma resenärer in på K's House. Den ena hamnade i mitt rum. Det är allt som krävs för att man ska känna sig mer hemmastadd. Att det kommer en ny som är mer vilsen än en själv och frågar om råd som om man vore nån expert. Eftersom jag var i Kyoto 2ggr förra året så hittar jag ju ganska bra och behöver inte springa runt med en karta i högsta hugg. Och det är så lätt att spela mer världsvan än man egentligen är. Det konstiga är att när jag satt där i rummet och gav lite tips så rann en del av min egen osäkerhet av mig. Kanske är det därför jag vågade ta steget in hit idag och äta min nudelsoppa...

Den nya tjejen bar sina nerver utanpå kroppen och jag förundrades över hur duktig jag tyckte hon var som reste ensam så nervös hon verkade. Plötsligt kände jag mig hur orädd som helst. Kände jag mig ganska kaxig om sanningen ska fram. Jag som en gång i tiden varit en sån räddhare - se på mig nu. Jönsar runt på andra sidan jordklotet på egen hand. Pratar med människor jag inte känner på mitt hostel. Jag som varit så blyg och tillbakadragen. Här kommer en annan del av mig fram. Personlig utveckling. En himmelsk drog.

Ska göra som japanerna och sörpla i mig min mat innan den kallnar. Sen ska jag ta en titt på Shoseien - en japansk trädgård som ligger här intill. I eftermiddag blir det en tur i shopping arkaderna men jag ska vänta med att handla. Ska ju tillbaka hit i slutet av min resa för det är så nära och bra till flygplatsen. Vill inte kånka på saker i 4 veckor. Det finns dock en annan anledning att gå till arkaderna. Där i smeten ligger ju Mr Young Men - världens godaste okonomiyaki! Dagens mål.. haha.. ♥


image126image127
©M.P (alltså jag!) Bilder från Shoseien - Kyoto.


Läs mer om
, , , , , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: Svenne Farang

Väldigt intressant och välskriven blogg du har. Jag är också fascinerad sv Japan, var där 2 månader 1989. Man kan lugnt säga att det var då mitt intresse för Asien började, nu har det då blivit Thailand istället. Synd att JApan inte är lika billigt som Thailand.

Just det ja, det är kutym att sörpla när man äter nudlar det kommer jag ihåg. Och alla varumaskiner, man kunde nästan köpa allting från en automat om man ville.

Postat av: Johanna

Åh, tack för tipset!! =)

2008-04-14 @ 19:28:58
URL: http://maryinthemorning.blogg.se

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback