Den ensamma planeten - mitt nattsällskap

Nyvaken med nybryggt kaffe i handen. Vet inte när jag gick och lade mig inatt men när Kalmartrippen gick i stöpet så satt jag oppe med min guidebok och lusläste om Kina. Vet inte när jag somnade men det var nog sent - eller väldigt tidigt om man säger så. Summan av kardemumman är att jag omplanerade rutten en aning. Det gick ju inte att låta bli eftersom jag till min stora glädje fann att finfina stränder låg inom avverkningsbart avstånd. Så det ser ut som om jag och Maria får våra kokosnötsdrinkar nere vid vattnet trots allt. Att det fanns hajrisk är nog något jag ska hålla tyst om - hon som är lite orolig för att bada i svenska vatten lär ju inte ens doppa stortån om hon vet att det finns hajar i krokarna. Personligen sätter jag stort tillit till hajnäten. Bada är ett måste.

Jag som är en sucker för statyer och skulpturer låg verkligen och mös så jag rös inatt när jag läste på. Speciellt när jag kom till avsnittet om Leshan och den gigantiska Buddha statyn Bara öronen på honom är 7meter långa!

image70
Bild lånad från:
http://www.farhorizon.com/Southeast_Asia
/images_under_china_skies/Leshan_buddha


Denna veckan ska visumansökningarna in. Det börjar bli verkligt nu. Ska bli så underbart att vara ute på vift igen. Satt och laddade upp foton på flickr härom dagen när jag insåg att jag nog tappat bort nån cd med bilder från tiden i Eddan. För att detta tragiska öde inte ska återupprepa sig så tänkte jag att nätet nog är en tryggare förvaringsplats än mina flyttlådor. Och medan jag satt där och laddade upp och ändrade namn mm på dem så blev jag bara så himla glad över att jag är jag. Så många man träffar på genom t ex skola och som knappt varit utanför de svenska gränserna. Och här har jag bott flera år i Skottland och varit i Japan 3 gånger, Korea 1 gång och på flera platser i Europa. Jag kom bort från smålänska Sleepyville med hjärnkontoret intakt och sitter nu i Malmö med en stundande resa till Eddan i april och sen Kina i juni. När jag ser mitt liv på det sättet så blir jag arg på mig själv för att jag kan vara en sån jädrans gnällspik. Att vara jag är minsann inte fy skam - även om mitt hår för tillfället driver mig till vansinne, haha ;o)

image71
Edinburgh Castle at night

Och med den tanken liggandes i maggropen och pirra ska jag nu höja volymen på Electric feel och ta mig ut i köket och förbereda min frulle. Vad dagen har i sitt sköte återstår att se. Min ilska har iallafall lagt sig och det är ju huvudsaken. Kalmar förtjänar inte att vara min energitjuv. Sånt klarar jag av alldeles utmärkt på egen hand - men idag är inte en sån dag. Idag är en glad dag. Solen skiner. Tror jag ska ut. Dock vågar jag mig inte på ett kaffesession - hehe - spelar ingen roll hur glad jag är för barnskri kan få ner humöret på den bästa...

Över och ut.


Läs mer om , , , , , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: Sister

Jag ska fixa håret på daj!! Bara säg när:)

2008-03-11 @ 13:16:08

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback