Transport i Japan - Shinkansen
(For blog entry in english - pls scroll down...)
Att ta sig från en stad till en annan i Japan var för mig var gång halva nöjet och en klar höjdpunkt. Att åka tåg i Japan är en sann upplevelse. Det är för mig fortfarande en sann gåta för hur en tågstation som myllrar med så mycket människor kan skötas med sån exakthet och precision.
Ta bara Shinkansen till exempel - de japanska snälltågen för er som inte känner till dem. På engelska kallas de 'bullet trains' vilket känns som en mer passande beskrivning. De far verkligen fram som en nyss avlossad kula. Och japanerna var först i världen med dessa tåg (förvånar det någon?). Den första linjen var Tokaido Shinkansen som startades upp 1964 och det snabbaste tåget i japan går fortfarande på denna linjen - 300km/h. Om fem år räknar dem med att vara uppe i 360km/h. Inte dåligt!
Men Shinkansen är inte bara ett snabbt sätt att resa. Det är Japan i en liten ask. Tåget rusar in på stationen men stannar till milimetern där det ska stå. Ni förstår det finns markeringar och små målade skyltar på marken där varje vagnsnummer finns angiven - och om det är bokad eller obokad vagn och om man får röka eller inte. Tåget stannar precis där det ska så när man reser med Shinkansen behöver man aldrig stå och vänta och oroa sig för var ens vagn kommer stanna - det står redan angivet och tågen följer alltid detta schema. Varje dag rusar 300 tåg in och ut från stationerna och bär med sig 130 miljoner passagerare - dagligen!!
Minst 2 vagnar är alltid obokade platser så jag som hade mitt japanska tågkort - s.k. Japan Rail Pass - som gav mig fritt åkande på nästan alla Shinkansen tåg kunde lätt bara ställa mig och köa utan att ha köpt biljett i förväg. Helt perfekt! Så super high tec och perfekt precision - men upplevelsen stannar inte där. Vi har en kvar - den japanska respekten.
Står det städare på perrongen och ska städa tåget så kommer dem med all säkerhet att buga åt lokföraren. Och väl inne på tåget så går det alltid runt en ung man eller kvinna med en serveringsvagn. Ja för japanerna hade aldrig kunnat tänka sig tanken att man ska behöva lämna sin plats för att handla - så behandlar man inte en resenär och kund!! Var gång denna tågperpersonal stiger in eller lämnar vagnen så stannar de och bugar åt resenärerna - som för att ursäkta att de stör dem i deras resande. Där har ni landet i ett nötskal - teknologi, precision och respekt. Och en tågresa med Shinkansen räcker för att man ska få en smak på det.
Att ta sig från en stad till en annan i Japan var för mig var gång halva nöjet och en klar höjdpunkt. Att åka tåg i Japan är en sann upplevelse. Det är för mig fortfarande en sann gåta för hur en tågstation som myllrar med så mycket människor kan skötas med sån exakthet och precision.
Ta bara Shinkansen till exempel - de japanska snälltågen för er som inte känner till dem. På engelska kallas de 'bullet trains' vilket känns som en mer passande beskrivning. De far verkligen fram som en nyss avlossad kula. Och japanerna var först i världen med dessa tåg (förvånar det någon?). Den första linjen var Tokaido Shinkansen som startades upp 1964 och det snabbaste tåget i japan går fortfarande på denna linjen - 300km/h. Om fem år räknar dem med att vara uppe i 360km/h. Inte dåligt!
Men Shinkansen är inte bara ett snabbt sätt att resa. Det är Japan i en liten ask. Tåget rusar in på stationen men stannar till milimetern där det ska stå. Ni förstår det finns markeringar och små målade skyltar på marken där varje vagnsnummer finns angiven - och om det är bokad eller obokad vagn och om man får röka eller inte. Tåget stannar precis där det ska så när man reser med Shinkansen behöver man aldrig stå och vänta och oroa sig för var ens vagn kommer stanna - det står redan angivet och tågen följer alltid detta schema. Varje dag rusar 300 tåg in och ut från stationerna och bär med sig 130 miljoner passagerare - dagligen!!
Minst 2 vagnar är alltid obokade platser så jag som hade mitt japanska tågkort - s.k. Japan Rail Pass - som gav mig fritt åkande på nästan alla Shinkansen tåg kunde lätt bara ställa mig och köa utan att ha köpt biljett i förväg. Helt perfekt! Så super high tec och perfekt precision - men upplevelsen stannar inte där. Vi har en kvar - den japanska respekten.
Står det städare på perrongen och ska städa tåget så kommer dem med all säkerhet att buga åt lokföraren. Och väl inne på tåget så går det alltid runt en ung man eller kvinna med en serveringsvagn. Ja för japanerna hade aldrig kunnat tänka sig tanken att man ska behöva lämna sin plats för att handla - så behandlar man inte en resenär och kund!! Var gång denna tågperpersonal stiger in eller lämnar vagnen så stannar de och bugar åt resenärerna - som för att ursäkta att de stör dem i deras resande. Där har ni landet i ett nötskal - teknologi, precision och respekt. Och en tågresa med Shinkansen räcker för att man ska få en smak på det.
Transportation in Japan - Shinkansen - Bullet Trains. |
Choosing the Shinkansen to get around in Japan is a true experience. In just one trip one get a taste of 'the Japanese Way' - technology, precision and respect. Bullet Trains got a maximum speed of 186mph, something that is to be increased in the next 5 years. 300 trains operate daily and swooshes 130 million passengers around the country. Quite impressive. With the Japanese Rail Pass one never needs to worrying about booking tickets. At least 2-3 carts om each train are for passengers with no seat reservation. Just look at the ground or screens and you'll soon find your seat. On the ground where the trains stops a notice will tell you which cart will stop here - reserved seats or not - smoking or non-smoking. So in Japan one never need to stand around and wonder where one's seat will be. The bullet trains follow same schedule every day and always stops where they are supposed to - on the milimetre! Now that is precision. The speed and look of the train - that is high tech! One to go - the respect that is the country's foundation . One can often spot cleaners waiting on the tracks, ready to tidy the trains before new passengers are let on board. They will bow as the train enters the station. Same goes for the staff on the train that walk up and down the isles selling coffee, bento (japanese lunch boxes) and snacks, these young men or women will bow every time they enter or leave the cart. As a show of respect, getting attention and also kinda apologizing for interrupting the passengers. It is unthinkable in Japan that a train would have a seperate restaurant cart. A passenger should never have to leave their seat! That is respect and service! Before going to Japan one should consider getting the Japan Rail Pass. The pass can only be bought outside Japan and cost approx. what a trip between Tokyo and Kyoto costs so one can really save thousands of yen depending how much one intends to travel when in the country. It is only valid on JR trains - not only the bullet trains but on all JR trains in the country and also some buses. For a backpacker like myself it has been invaluable! |
Tags: japan guide, shinkansen, transport, transportation, bullet train, japan, resguide, resa, foto
Kommentarer/Comments
Trackback