Vitast är vackrast!


In Japan it is considered beautiful to have fair skin. The fairer skin the more beautiful is the woman. The even got whitening facewash, skin lotion or day cream. Women could come up to me on the street and point on my tanned arms or shoulderns and then point out to me that I should cover my skin and not get any 'browner'. 'Sun is not good for you' they often said but I realised that they meant that tanned skin is not beautiful.

Many japanese doesn't wear shorts, short dresses or short-sleaved shirts or tops for this reason. They use caps or hats with HUGE brims to keep the sun from their face. Also gloves with long sleeves to protect their arms are very popular. Many can wear all that and still walk around with a parasol or umbrella for extra protection. That's the japanese way.

I Japan vill man vara blek. Blek hud = vacker. Desto blekare kvinna desto vackrare är hon. Japanska kvinnor bär nästan alltid kläder med långa ärmar och du ser dem sällan i korta hjolar eller shorts. Möjligtvis den yngre generationen kan bära en kort kjol men då har dem ofta knähöga strumpor till. Det är inte ovanligt att se kvinnor i handskar som går upp till armbågarna eller iklädda kepsar med enorma brätten som skyddar deras ansikten mot solen. Vissa kan bära allt ovan och ändå gå med ett solparasoll. En del kvinnor går till och med till ytterligheter och använder hudvårdsprodukter som bleker huden. Ungefär som vi i Sverige kletar på oss 'Brun utan sol' så kletar dem på sig Nivea Whitening.

Det har hänt mig flera gånger att kvinnor kommit fram till mig på gatan och pekat på mina brunbrända armar eller solsvedda axlar och sen på sina egna långärmade tröjor. På knagglig engelska har något berättat för mig att sol inte är bra för mig. Fast jag vet ju att det dem egentligen säger, på ett fint sätt, är att solbränd är inte vacker. Vitast är vackrast i Japan!




Undre bilden är från Korea men liknande produkter finns även i Japan!

Pic Sources:
www.nydailynews.com/img/2007/08/15/gal_umbrella_1 www.alibaba.com/catalog/11070206/Intensive_Whitening_Facial_Masks.html


Tags
, , , , , ,

Kommentarer/Comments
Postat av: Mamma

Jag håller med japanska kvinnor om att – ”Vitast är vakrast”. Men det är inte bara det, man behåller också yngre utseende. Tack för tipset. Ska testa de produkter.

2008-05-19 @ 12:09:35

Åsiktsfrihet här / Freedom of speech here:

Namn / Name:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt) / Email (not required):

URL - din Blogg / URL - your Blog:

Din Åsikt / Your Point of View:

Trackback